naar hoofdpagina


Voor achtergrondartikel, klik op kop.

30.8.09

Medicijnfabrikanten spannen de media voor hun karretje om zoveel mogelijk pillen te verkopen.

1 opmerking:

Anoniem zei

ik kan me nog herinneren dat een paar jaar geleden op het NOS journaal een item kwam over: er is nu een nieuwe oplossing voor hartpatienten, echt iets wat de kans op hartaanvallen sterk vermindert, enz. het ging gewoon over beta-blokkers (die toen al heel lang bestonden maar waarschijnlijk was er een persbericht over een me-too-preparaat). je vraagt je af wat die zgn wetenschapsjournalisten daar doen... in de nrc zie ik het ook steeds vaker. waar ze ook gek op zijn: persberichten uit de farmawereld die de draak steken met (vaak beter werkende) kruidenmiddelen; die worden zo overgenomen. ik las laatst een bijna reclame berichtje in de nrc over een nieuwe afslankpil, dit verwees naar resveratrol (stof uit kruiden), door de natuur geinspireerd dus (maar wel synthetisch). zoek je het artikel erbij, dan blijkt dat de nu al door nrc gepromote stof veel minder werkt dan het (niet te patenteren) resveratrol, en dan wel als het ''nut'' aangeven, helaas je kunt niet zoveel rode wijn drinken om aan die resveratrol te komen, maar niet vertellen dat dit ook uit andere planten gehaald kan worden, wat zelfs al gebeurt. hoe lang laat iedereen zich nog voor de gek houden.

Blogarchief